Aloitin viime huhtikuussa 2017 omien rajojeni haastamisen, tarkoituksenani juosta ’Vaarojen maraton’ lokakuussa 2017. Takana oli aikaisempina vuosina pari läpi juostua 43 kilometrin ’Vaarojen maratonia’. Wellness-tuotteet ovat olleet siitä asti käytössä kun ne tulivat Oriflamella myyntiin. Wellness Shakea olen nauttinut ennen lenkkejä ja palauttavana juomana lenkkien jälkeen sekä töissä ne ovat kulkeneet päivittäin mukana.

Huhtikuu-toukokuu meni kevyesti harjoitellessa ja töihin keskittyen. Toukokuussa juostu Joensuun maraton jäi kesken 20 km kohdalla. Harjoitteluun toivat omia haasteita perhe-elämä ja puolison, Oriflame aluejohtaja Pia Westmanin menot: kauneusillat, asiakastapahtumat, edustajaillat (Muurame, Kuusamo, Savonlinna, Joensuu…) jne.

Viikko ennen juhannusta olikin edessä ansaittu loma Oriflame-reissulla Rodoksella. Reissussakaan en malttanut olla käymättä lenkillä kun puitteet olivat niin mahtavat. Heinäkuu-syyskuu mentiin osapuilleen samalla kaavalla kuin kesäkuu. Tähän jaksoon sattui muutama rankempi viikko Pian työmenojen lisäännyttyä. Syyskuussa neljä viikkoa ennen h-hetkeä pidin vielä pitämättömiä kesälomia. Loman viimeisellä viikolla rasitin jalkoja ja kävin viikon aikana joka päivä lenkillä, yhteensä 178 kilometrin verran. Kaksi viikkoa ennen ’Vaarojen maratonia’ puolisoni Pia, lähti Oriflamen 50 v. juhlaristeilylle Välimerelle. Tämä viikko menikin sitten ihan lasten ehdoilla, lenkkitossut eivät juuri kuluneet ja lenkit jäivät yhteen 23 kilometrin maastolenkkiin. Samalla pääsin testaamaan Protein Blend -juomajauhetta. Viimeinen viikko menikin sitten jo tankatessa Kolia varten.                                                                        

Toukokuun 6. päivän iltana pakkailin juoksuvehkeet ja drop bagille tarvittavat energiat, vaatteet, suklaanmakuista Wellness Shake -jauhetta ja Protein Blendiä. Yllättävän paljon sitä energiaa sitten otinkin mukaani, pelkästään urheilujuomaa oli jo 6 litraa + 20 kappaletta geelejä, Coca-colaa, kuivattuja hedelmiä, pähkinäsekoitus sekä yksi paketti Wellness-patukoita. Seuraavana aamuna herätyskello herätti aamupalalle kello 3.30 Aamulla vielä nautin Wellness Shaken tupla-annoksena ajomatkalla Kolille jonne saavuin noin 5.30. Kävin noutamassa kisakansliasta numerolapun ja gps-seurantalaitteen (kotiväki pystyi seuraamaan livenä juoksua internetistä), sen jälkeen loput tavarat huoltoalueelle. Tunti ennen starttia vielä viimeiset Wellness Shake -annokset, urheilujuoma ja Wellness-patukka.

Starttihetki koitti kello 7:00.  Alkukilometrit tunnustelin juoksua ja miten nesteet lähtee imeytymään. Ensimmäiset 17 kilometriä oli helppokulkuista maastoa ja suurin haaste olikin, ettei vauhti lähde lapasesta. Ekalle väliaikapisteelle saavuin vajaa 3 tuntia myöhemmin ja aikataulullisesti olin suunnilleen suunnitelmien mukaisessa vauhdissa. Seuraavat 18 km olikin sitten lenkin pahin pätkä. Mahan kanssa oli ongelmia ensimmäisen kerran, koska geelit eivät lähteneet imeytymään ollenkaan. Tämä pätkä tultiin isommassa porukassa ja vauhti tuntui leppoisalta. 35 kilometrin kohdalla katsoin sykemittarista miltä näyttää ajan suhteen. Ensimmäisen kerran mieleen hiipi ajatus, että tämä leikki taitaakin jäädä yhteen kierrokseen (7 h 30 min oli tavoiteaika ensimmäiselle kierrokselle, jotta pääsee toiselle kierrokselle). Seuraavalla, helpolla pätkällä, nostin juoksuvauhtia reippaasti. Toiselle väliaikapisteelle, 40 km, saavuin kuudessa ja puolessa tunnissa. Tässä vaiheessa hölläsin juoksun totaalisesti, määräaikaan oli vielä tunti aikaa ja matkaa 2 km. Huoltoalueelle saavuttuani oli mieliala korkealla, toinen 43 km lenkki häämötti edessä.15 minuutin huoltotauolla nautin lihakeittoa, Coca-colaa, Wellness Shakea sekä täytin  juomarepun sekä muut energiat. Vielä päivitykset kotiväelle, sukulaisille ja kavereille: hengissä ollaan. Sitten alkoikin matka tuntemattomaan.

55 kilometriin asti meni vielä hyvin vauhdillisesti. Nyt ei keholle enää tuntunut kelpaavan mikään, jalkapohjissa alkoi tuntua rakonalkuja ja väliaikapisteelle oli vielä matkaa 8 km. Matka eteni suht verkkaisesti tuon 8 km, välillä nestettä, hedelmiä ja Wellness-patukan palasia nauttien. 63 kilometrin kohdalla pidin pienen huoltotauon, puhdistin kengänpohjalliset ja sukat sekä päivitin kotiväelle tiedon ongelmistani. Sieltä tuli vastaus, että pitäisikö luovuttaa. Puhelin reppuun, Spotify-lista päälle ja baanalle. Melkein heti huoltotauon jälkeen puhkesi jalkapohjasta rakko. Ilta alkoi hämärtää tässä vaiheessa, joten kaivoin repusta otsalampun esiin. Vähän ajan päästä jouduin oksentamaan ensimmäisen kerran, juoksua oli takana 12 tuntia. Vielä oli kuitenkin mahdollisuudet päästä maaliin. Juoksuaskeleita ei tarvinnut enää ottaa, kipu oli sen verran paha jo jalkapohjissa. Seuraavat 8 km olikin sitten yhtä tuskaa koska nesteet eivät imeytyneet ollenkaan. Nyt piti etsiä uskoa omaan tekemiseen, haluun ja tahtoon. Kun takana oli 14 tuntia juoksua, olin oksentanut 7 kertaa ja matkaa oli takana 74km, oli pakko lopettaa. Halua olisi ollut viedä tavoite loppuun, mutta järki kai vei lopulta voiton. Silti jäi reissusta hyvä fiilis vaikka matka jäikin vähän kesken.   

http://vaarojenmaraton.fi/

 

Night run 12 h
4.11-5.11.2017

                                                                                                                                                                                                  

Kolin maratonilla rupesi kypsymään ajatus 12 tunnin juoksusta marraskuussa Joensuussa. Alun perin suunnitelmissani ei ollut juosta sitä vielä tänä vuonna. Ajatus 12 tunnin juoksusta vahvistui kun Kolilla pystyin juoksemaan vaikeassa maastossa 14 tuntia. Kolin jälkeen oli reilun viikon tauko juoksusta. Seuraavan juoksun valmisteluun ei jäänyt aikaa kuin kolme viikkoa. Siinä ajassa ei hirveästi kuntoa enää pystynyt parantamaan, ainoastaan takapakkia saa nopeasti. Piti siis vain luottaa alkuvuonna tehtyihin pohjiin. Harjoittelu oli suhteellisen kevyttä kolmen viikon ajan. Viimeisellä viikolla tankattiin samalla kaavalla kuin ’Vaarojen maratonille’: tankkaamalla juomaa, Shakea ja noudattamalla normaalia ruokavaliota.

4.11.2017 suuntana Joensuun Areena-halli jossa juoksu tapahtui. Hallille saapuessani hiipi mieleeni vielä ajatus, että mihinkähän sitä taas on tullut lähdettyä. Ei mulla ollut minkäänlaista järjellistä suunnitelmaa koko juoksun läpi viemiseksi, ainut suunnitelma oli juosta 12 tuntia läpi ilman kilometritavoitetta. Areenalla olikin sitten konkareita, 12 tunnin juoksijoita, joilta sain viime hetken vinkkejä juoksuun. Puoli tuntia ennen starttia vielä tupla- annos Wellness Shakea, patukoita ja urheilujuomaa. Startti tapahtui klo 20, pikainen suunnitelma juoksuun, kierrosajat ajattelin pitää noin 2.10 min pinnassa. Rytmitys oli pitää 7 min juoksua ja 2 min kävelyä, joka ei sitten pitänytkään ensimmäisen 4 tunnin aikana juuri yhtään. Ensimmäiset 3 tuntia suunnanvaihto meni suht hyvin. Kun takana oli 82 kierrosta, seuraava tähtäin oli 6 tuntia. Toinen suunnanvaihto 155 kierrosta /50,375km (nyt eka kerran tuli mieleen 100 km tavoite). Tässä vaiheessa oli jo muutamia vessareissuja takana, neste ei oikein imeytynyt kunnolla.

 

Matka painaa jo vähän.

 

Tähän väliin otin ”taikajuomaa”. Kolmas suunnanvaihto, 228 kierrosta/74.1 km, joten nyt oli juostu saman verran kuin Kolilla. Loppu 3 h juoksu mentiin sitten 1 tuntia kerrallaan ilman suurempia ongelmia. 10.30 tunnin kohdilla oli pakko käydä oksentamassa väkisin jonka jälkeen loppumatkan juoksu olikin tosi helppoa. Kello 8.00 tulikin sitten tämäkin järjetön haaste päätepisteeseen. 300 täyttä 325 metrin kierrosta ja 98.1326 km takana. Kunnon palautusjuomat, Shakea, sauna ja unta kaaliin. Omat rajat on löytynyt näitten haasteitten aikana sekä usko omaan tekemiseen. Tavoitteet/haasteet voivat joskus olla kovia mutta saavutettavissa kun on hyvä tukiverkosto takana sekä kova usko, halu, tahto ja intohimo omaan tekemiseen. Seuraava haaste kummittelee jo mielessä, 24 tunnin juoksu vuonna 2019, ehkä? Vesa-Matti Loirin kappale on motivoinut useammallakin lenkillä: ”Tuomittuna kulkemaan”            

https://joensuu12h.com/

 

>> Katso kaikki kuvat Mikan Night Runista