Runsaasti antioksidantteja sisältävien elintarvikkeiden syönti auttaa vähentämään negatiivisten ympäristötekijöiden vaikutuksia. Yhä useammat tutkimukset tukevat tätä väitettä. Ympäristöön liittyvät tekijät, kuten ilmansaasteet, liiallinen auringonvalo, tupakansavu, torjunta-aineet, rikkakasvien torjunta-aineet, raskasmetallit, myrkylliset aineet ja vaarallinen jäte ovat ympäristötekijöitä, joiden kanssa joudumme jatkuvasti kosketuksiin ja mahdollisesti altistumme niille. Usein emme edes huomaa ajatella näitä ympärillämme vaikuttavia tekijöitä.

WHO Healthy People 2020 -raportissa ympäristöä, joka liittyy terveyteen, kuvataan seuraavasti:

Maailman terveysjärjestön, WHO:n, määritelmän mukaan terveys on täydellisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila.

Ympäristöterveys käsittää Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan kaikkia ihmisen ulkopuolisia fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia tekijöitä ja niihin liittyviä käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Se sisältää niiden ympäristötekijöiden määrittämisen ja hallinnan, jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa terveyteen. Se suuntautuu estämään sairautta ja luomaan terveyttä tukevia ympäristöjä.

Ympäristö vaikuttaa suoraan terveystilanteeseemme ja sillä on keskeinen vaikutus elämänlaatuun, elinvuosiin ja terveydentilan vaihteluun koko elämämme ajan. Käydäänpä läpi muutamia yleisempiä terveyteemme vaikuttavia ympäristötekijöitä.

 

Liiallinen auringonvalo

Iho on ensimmäinen puolustuksemme ulkopuolisen maailman ympäristötekijöitä vastaan. Sillä on kyky varastoida antioksidantteja sen eri kerroksiin, jolloin saadaan suojakerros eri ympäristötekijöitä vastaan. Kuitenkin jo muutaman minuutin auringossa olon jälkeen antioksidantteja alkaa nopeasti kulua. Vuosikymmeniä meitä on neuvottu minimoimaan liiallinen auringonvalo ja peittämään ihomme auringossa. Tutkimukset myös ehdottavat käyttämään antioksidantteja.

"Tupakoinnin ja liiallisen auringonoton välttäminen ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti antioksidantteja ja tarvittaessa ravintolisiä, voi parantaa ihon puolustuskykyä negatiivisia ympäristötekijöitä vastaan." (2)

"Antioksidantit auttavat vähentämään auringon, ilmansaasteiden, tupakoinnin ja muiden ulkoisten ärsykkeiden aiheuttamaa haittaa iholle tuhoamalla ihosoluja vahingoittavia vapaita radikaaleja." (2)

Tämä kiinnostus ihon hyvinvointiin on johtanut tutkijoita tutkimaan lohesta löytyvää ainesosaa, astaksantiinia. Lohi saa tätä voimakasta antioksidanttia levistä, mikä ei ainoastaan muuta lohia vaaleanpunaisiksi, vaan suojaa niitä auringonvalolta, kun ne tekevät pitkän matkansa ylävirtaan.

 

Ilmansaasteet

Isoissa kaupungeissa ilmansaasteet ovat jo niin suuri ongelma, että ihmisiä suositellaan pysymään sisätiloissa, kun ilman pilaantumisen taso ylittää tietyn pisteen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hengitysvaikeuksista kärsivillä ihmisillä on vähemmän oireita, kun he käyttävät runsaasti antioksidantteja sisältäviä ravintoaineita. (Epidemiology, Vol 23, July 2012)

"Tämä tutkimus vahvistaa kasvavaa todistusaineistoa, jonka mukaan ilmansaasteiden negatiivisia vaikutuksia voidaan muuttaa antioksidanteilla", kertoo Michael Brauer, Kanadan British Columbia -yliopiston ympäristötutkija. (1)

Varmistalla, että kehosi saa päivittäin riittävästi antioksidantteja autat suojaamaan keuhkojasi tärkeillä ravintoaineilla, kuten beetakaroteenilla, C-vitamiinilla ja E-vitamiinilla. Kaikki päivittäin tarvitsemasi vitamiinit ja mineraalit saat kätevästi WellnessPack -annospussista, joka sisältää myös useita muita vitamiineja ja mineraaleja sekä tehokkaan astaksantiini-antioksidantin. Ota yksi WellnessPack -annospussi joka päivä!

 

Vahvista kehosi toimintakykyä

Olemme alttiita monille ympäristötekijöille, joiden vaikutuksiin voimme kuitenkin vaikuttaa terveellisellä ruokavaliolla ja ravintolisillä. Tarvitsemme elintärkeitä ja välttämättömia ravintoaineita, ruoaksemme, elimistön polttoaineeksi ja parantamaan kehomme toiminta- ja vastustuskykyä. Syö runsaasti erilaisia, värikkäitä ja tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, koska ne sisältävät runsaasti antioksidantteja. Hyvä tapa on syödä vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja yrttejä kaikissa sateenkaaren väreissä - pyri tähän joka päivä.

Lisää ruokavalioosi tarpeen mukaan myös ravintolisiä, ne auttavat kehoasi täyttämään puutteet ravinnossa. Ravinnon ja ravintolisien arvokkaaat antioksidantit vähentävät ympäristörasituksen ja -vaurion riskiä.

 

Muistathan ottaa joka päivä Wellness Pack -annospussin, joka sisältää tehokasta astaksantiini-antioksidanttia ja mustikkaa!

 

Heather Livingston, MSc
Director, Global Wellness Training

 

 1. https://www.livescience.com/22482-antioxidants-air-pollution-respiratory-disease-vitamin.html

2. http://skinandveinmd.com/wp-content/uploads/2016/05/AntioxidantsFinal.pdf

3. https://www.healthypeople.gov/2020/topics-objectives/topic/environmental-health

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23636598