Suoramyynnin elämäntyöpalkinto on kunnioituksenosoitus henkilölle, joka on toiminut aktiivisesti ja vienyt esimerkillisellä tavalla koko alaa eteenpäin sekä edistänyt liiketoiminnan eettisten käytäntöjen kehittymistä.

Elämäntyöpalkinto myönnettiin Oriflame Oy:n pitkäaikaiselle toimitusjohtajalle Rakel Lassilalle. Hän on vaikuttanut useita vuosia myös ASML:n hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana ASML:n suoramyyntifoorumissa, joka on verkostomarkkinoinnin ja suoramyynnin toimialayhteisö.

”Pidän suoramyyntiä hyvin modernina tapana ostaa ja myydä. Ytimessä ovat suosittelu, henkilökohtainen palvelu ja jälkimarkkinointi, jotka yhdistettynä verkkokauppaan, ovat aivan lyömätön yhdistelmä. Suoramyynnille ennustetaan valoisaa tulevaisuutta ja siitä on erittäin helppo puhua hyvää”, kertoo Rakel Lassila iloisena saamastaan tunnustuksesta.

Euroopassa suoramyyntiala kasvoi kolme prosenttia vuonna 2016, ja sen koko oli 32,9 miljardia euroa. Tiedot käyvät ilmi alan kattojärjestön WFDSA:n (World Federation of Direct Selling Associations) yhdessä kunkin maan toimialajärjestön kanssa toteuttamasta selvityksestä.

Parhaan suoramyyntiyrityksen palkinnon voitti PartyLite Oy. ”Suoramyynnissä kyse ei ole pelkästään ansaitsemisesta. Kyse on vahvasta sitoutumisesta liiketoiminnan eettisiin periaatteisiin ja luotettavaan asiakaspalveluun. Olemme sitoutuneet varmistamaan, että kullakin konsultillamme on kaikki menestymiseen tarvittavat apuvälineet ja tarjoamme heille monipuolista koulutusta ja henkilökohtaista perehdytystä”, tiivistää Marko Saarenkanta(Group General Manager Nordic Region, PartyLite).

Vuoden suoramyyjä -palkinnon saivat Pippi Nevalainen (PartyLite), Teemu Tainio ja Antti Keinänen (Herbalife), Päivi Matilainen (Oriflame), Jari Pohjonen ja Toni Tillonen(Zinzino), Juha Haverinen (HomCare) ja Peppiina Meronen (PM-International Finland).

Suoramyyntiala kasvoi 2,7 prosenttia viime vuonna, ja sen koko oli noin 192 miljoonaa euroa Suomessa. Suoramyynti on hyödykkeiden ja palvelujen myyntiä suoraan kuluttajalle, usein hänen kodissaan tai muussa paikassa, joka ei ole kiinteä myyntipiste. Suoramyynti on vähittäismyyntiä ilman kauppatiloja. Tyypillistä on, että myyjät toimivat itsenäisinä elinkeinonharjoittajina ja suoramyynti on hyvä keino erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille lisäansioihin.

Suoramyynnin parissa työskentelee Suomessa yli 80 000 ihmistä, joista 90 prosenttia osa-aikaisesti. Naisten osuus myyjistä on 86 prosenttia, mikä selittynee eniten myydyillä tuoteryhmillä, joita ovat kosmetiikka-, hygienia- ja hyvinvointituotteet.

Teksti: asml.fi